2024 februárjától életbe lép az a jogszabály, amely a társadalom széles rétege számára szükségessé teszi az elektronikus aláírás használatát ingatlanügyekben. Nem kell hozzá különösebb jóstehetség, a magyar lakosság nagy részét sokkolni fogják a változások.
Az új ingatlan-nyilvántartási törvény, illetve annak végrehajtási rendelete előírja, hogy a tulajdonjog bejegyzési engedélyt egy arra rendszeresített űrlapon kell létrehozni, amelyet elektronikus aláírás elhelyezésével vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés (AVDH) szolgáltatással kell hitelesíteni.
Mennyire felkészült a magyar lakosság ezekre a változásokra? Hiszen itt egy döbbenetes adat: az eAláírás funkció a mai napig nem örvend népszerűségnek.
Figyelembe véve, hogy mostanra a magyar lakosság körülbelül 90 %-a rendelkezik e-személyi igazolvánnyal (a bevezetése óta körülbelül 7,2 millió darab került kibocsátásra), addig az eAláírás funkció használatához szükséges tanúsítvány mindösszesen körülbelül 60 ezer e-személyi igazolványhoz tartozik. Ez kevesebb, mint egy százalék.
ERRE MÉG NEM KÉSZÜLT FEL A LAKOSSÁG
Dr. Halmos Tamás adatvédelmi szakjogász a Napi.hu megkeresésére elmondta: figyelemmel a forgalomban lévő, érvényes eAláírás tanúsítványok alacsony számára, továbbá ismerve a papíralapú adminisztráció dominanciáját a mindennapi ügyintézési folyamatok során, kijelenthető, a lakosság jelenleg nem felkészült arra, hogy az elektronikus aláírások felváltsák a kézi aláírást bármely ügylettípus kapcsán, ideértve az ingatlan adásvételi szerződéseket is.
A jogügyeletek zökkenőmentes lebonyolításában emiatt fokozott felelőssége lesz az okiratszerkesztő ügyvédnek vagy közjegyzőnek, hogy a 2024. februári hatálybalépést követően megkötendő szerződések előkészítése során megfelelő időben, részletes tanáccsal lássa el az ügyfeleket az aláírás technikai feltételeiről – hangsúlyozta a Niveus Legal | Halmos és Jánosi Ügyvédi Iroda irodavezető partnere.
LESZ-E HALADÉK, ÁTMENETI IDŐ A SZÉLESEBB TÖMEGEK SZÁMÁRA?
A kihirdetett jogszabályok értelmében 2024. február 1. napjával kötelező a tulajdonjog bejegyzési engedélyt minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírás elhelyezésével vagy AVDH szolgáltatással hitelesített űrlapon létrehozni.
"A határidő elhalasztása, a szabályozás fellazítása vagy átmeneti időszak bevezetése a jogalkotó hatásköre és jelenleg nem ismert olyan jogalkotói szándék, amely erre irányulna. Bár nem lenne példa nélküli, ha a jogalkotó az új jogszabály hatálybalépése előtt a halasztás mellett döntene."
Ám mégis az a legbölcsebb, ha az állampolgárok, a jogi szakértők, a hatóságok és minden olyan szereplő, amelyek az ingatlan átruházási ügyfeletek során valamilyen formában érintettek, a jelenleg ismert februári hatálybalépéssel terveznek.
Ezt lehet tenni
Az okiratok igénylésekor az eljáró ügyintéző tájékoztassa ügyfelet az eAláírás ingyenes igénylésének lehetőségéről, a használat előnyeiről és alapvető technikai feltételeiről.
Hasznos lenne a szóbeli tájékoztatást megtámogatni egy közérthető, nyomtatott információs füzettel, amelyet az ügyfél a hatósági ügyintézést követően tanulmányozhat.
LEBESZÉLTE AZ ÜGYINTÉZŐ
Dr. Halmos Tamás személyes tapasztalata, hogy az ügyfelei számára ez ismeretlen terep az elektronikus aláírás.
Volt példa arra is, hogy egy ügyfele tájékozott állampolgár lévén a személyi igazolványa megújításakor maga jelezte, kéri az eAláírás funkciót. Az ügyintéző pedig törekedett erről lebeszélni azzal az indokkal, miszerint annak a mindennapok során semmi haszna nincs, így felesleges az a pár perces ügyintézés is, amely az eAláírás igénylésére irányul.
TÁVOLRÓL SEM LEHET VÉGE AZ ÚJABB ÜGYLETEK BEVONÁSÁNAK
A jogalkotó számos ügylettípus, illetve hatósági ügyintézési forma közül válogathat, amelyek kapcsán előírhatja, illetve folyamatba építheti a kötelező elektronikus aláírás mozzanatát.
Az ingatlan adásvételi szerződés megkötése az egyén szemszögéből az egyik legritkább ügylettípusnak mondható, hiszen az ingatlan jellemzően az ingatlantulajdonnal rendelkező állampolgárok legértékesebb vagyontárgya, amelynek adásvételére a legtöbben csak egyszer szerződnek egész életükben.
"Várható azonban, hogy az elektronikus aláírások terjedésével olyan ügylettípusok kapcsán merül majd fel az elektronikus aláírások kötelező alkalmazása, amelyekkel gyakrabban találkozunk a mindennapjaink során."
SEGÍTHETNEK AZ ÜGYVÉDEK, A KÖZJEGYZŐK, DE...
Az okiratszerkesztő ügyvédek, közjegyzők az ügyletkötés során tájékoztatással, technikai segítségnyújtással segíthetik ügyfeleiket, azonban az elektronikus aláírásról, illetve Ügyfélkapu hozzáférésről az ügyfélnek kell gondoskodnia.
Ha az ügyfélnek se elektronikus aláírása, se Ügyfélkapu hozzáférése nincs vagy a belépési azonosítóit elfelejtette és a problémát a szerződéskötést megelőzően nem orvosolta, akkor nem tudja majd aláírni a bejegyzési engedély űrlapját és emiatt az ügylet meghiúsulhat – húzta alá végezetül az adatvédelmi szakjogász.